ЮНІСЕФ рекомендує батькам:
У нашій окремій публікації щодо евакуаційних рюкзаків ми вже зазначали, що в рюкзак дитини варто покласти записку від батьків, у якій вказано прізвище, ім’я, по батькові дитини, дата народження, адреса проживання, контакти батьків, сімейне фото (за можливості й, бажано, з підписами, хто на ньому зображений). Також варто зазначити в цій записці резус-фактор та групу крові дитини.
Як ми вже зазначали, нам відомі випадки, коли під час масових ракетних обстрілів 10 жовтня до закладів освіти під час повітряної тривоги приїжджали батьки та забирали дітей із закладів. Нагадуємо, що батьки не можуть забрати дитину з укриття під час повітряної тривоги, а педагог, відповідно, не має права відпустити дитину з укриття навіть на прохання батьків. До завершення повітряної тривоги дитина повинна залишатися в укритті. Адже так батьки наражають на небезпеку і себе, й дитину.
Пунктами 15-16 Порядку заповнення та перебування в спорудах фонду захисних споруд цивільного захисту (Витяг із Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджений наказом МВС від 09.07.2018 № 579) визначено, що вихід із захисної споруди здійснюється тільки якщо надійшла інформація про відсутність небезпеки (після уточнення ситуації в районі споруди), а також у випадках вимушеної евакуації.
Вимушена евакуація зі споруди фонду захисних споруд проводиться, якщо:
Ми розуміємо батьків, адже всі хвилюємося за своїх рідних та близьких, особливо за дітей, і хочемо, аби під час небезпеки вони були поруч із нами. Але правильне рішення під час повітряної тривоги – батькам залишатися там, де вони є, і шукати найближче безпечне укриття для себе, а дитині – перебувати в укритті закладу освіти або закріпленому за закладом освіти укритті. Нагадайте дитині, що під час повітряної тривоги треба слухати вчителя і не слід покидати заклад освіти, щоб бігти додому або на вулицю.
Звертаємо увагу, що, наприклад, в Ізраїлі, згідно з циркуляром генерального директора щодо забезпечення безпеки закладів освіти, під час стрілянини чи захоплення закладу освіти, навіть не у разі повітряної тривоги, а під час занять загалом усі ворота для входу на територію закладу зачинені відповідно до вказівок охоронця та за погодженням з офіцером безпеки ізраїльської поліції. Без дозволу закладу освіти після закриття воріт до закладу вхід іншим особам забороняється, зокрема навіть батькам, братам, сестрам учнів.
А під час повітряної тривоги в Ізраїлі діти повинні перебувати в бомбосховищі до кінця повітряної тривоги й навіть ще 10 хвилин після її завершення.
З досвіду роботи ізраїльських шкіл в умовах війни відомо, що під час бомбардування, незалежно від того, завершилися заняття чи ні, всі діти залишаються в укритті. Лише після завершення тривоги, налаштування комунікацій та запуску роботи громадського транспорту діти можуть повертатися додому. Класні керівники в такій ситуації обов’язково мають поцікавитися, чи дісталася дитина додому.
Департамент освіти і науки Києва розробив рекомендації на випадок, якщо повітряна тривога застає здобувача дорогою до чи з закладу освіти. Наводимо батькам ці рекомендації трохи трансформовані:
1. Не чекай, що твоя дитина буде такою, як ти, чи такою, як ти хочеш. Допоможи їй стати не тобою, а собою.
2. Не вимагай від дитини плати за все, що ти для неї зробив. Ти дав їй життя, як вона може віддячити тобі? Вона дасть життя іншому, той — третьому, і це незворотний закон вдячності.
3. Не зганяй на дитині свої образи, щоб у старості не їсти гіркий хліб. Бо що посієш, те й зійде.
4. Не стався до проблем дитини зверхньо. Життя дане кожному під силу, і будь упевнений, дитині воно важке не менше, ніж тобі, а може бути, і більше, оскільки у неї немає досвіду.
5. Не принижуй!
6. Не забувай, що найважливіші зустрічі людини — його зустрічі з дітьми. Звертай більше уваги на них — ми ніколи не можемо знати, кого ми зустрічаємо в дитині.
7. Не муч себе, якщо не можеш зробити щось для своєї дитини. Пам’ятай, для дитини зроблено недостатньо, якщо не зроблено все.
8. Дитина — це не тиран, який заволодіває всій твоїм життям, не тільки плід від плоті і крові. Це та дорогоцінна чаша, яку Життя дало тобі на зберігання і розвиток в ньому творчого вогню. Це розкріпачена любов матері і батька, у яких буде рости не “наша”, “своя” дитина, але душа, дана на зберігання.
9. Умій любити чужу дитину. Ніколи не роби чужій те, що не хотів би, щоб робили твоїй.
10. Люби свою дитину будь-якою — неталановитою, невдахою, дорослою. Спілкуючись з нею — радій, бо дитина — це свято, яке поки що з тобою.
Януш Корчак (пол. Janusz Korczak; справжнє ім’я пол. Henryk Goldszmit; 1878 — 1942) — видатний польський педагог, письменник, лікар і громадський діяч. Педагогічна діяльність Корчака заснована на формуванні в дитячому колективі і в окремих вихованців навичок самопізнання, самоконтролю, самоврядування. У роки окупації Польщі фашистської Німеччиною Корчак героїчно боровся за життя дітей у варшавському гетто, зaгинув в газових камерах Треблінки разом з 200 своїми вихованцями.
7 фраз, які батьки повинні говорити своїм дітям
Повідомлення на тему:
Підготував:
Класний керівник 7 класу
Беш О.В.
Як зберегти здоров’я школяра?
Порушення зору і постави, нервово-психічні розлади та захворювання кишково-шлункового тракту – такий "букет" отримують деякі діти разом з атестатом про середню освіту.
Медики, батьки, педагоги серйозно стурбовані тим, що за останні роки здоров’я школярів відчутно погіршилося. Так, дані, наведені Головним управлінням освіти і науки облдержадміністрації, шокували учасників учительсько-батьківської конференції "Здоров’я дітей – здоров’я нації". Якщо серед першокласників реєструється більше третини здорових дітей, то в 11-му класі їх уже менше 6 відсотків. І хоч дослідження базувал ися на результатах медоглядів минулого навчального року, сьогодні картина докорінно не змінилася.
Цікаве спостереження зробили лікарі: чим доросліша дитина, тим рідше батьки водять її до педіатра. Лише одиниці матусь і татусів виконують рекомендації лікарів і приводять своїх чад на загальні медогляди, особливо, якщо ті не мають скарг на здоров’я або встановленого діагнозу.
А тим часом хвороби можуть мати прихований характер. Це підтверджують результати шкільних медоглядів. Близько 60% обстежених дітей мали певні проблеми зі здоров’ям.
Викривлення хребта
Згідно з результатами медоглядів, 10% від загальної кількості обстежених учнів мають порушення постави.
Причини: від росту м’язів залежить формування кісток хребта. Зростає навантаження на верхній плечовий пояс. Якщо воно значне, то у дитини з’являється загроза сколіозу – бокового викривлення хребта.
Ознаки: слідкуйте за тим, щоб лінія хребта була прямою. Якщо помітили хоч найменші викривлення, ведіть дитину до лікаря-ортопеда. Вчасно виявлений дефект можна усунути протягом півроку завдяки лікувальній фізкультурі. Запущена хвороба може скалічити дитину – звужується грудна клітка, погіршується робота органів дихання. Крім того, хворому доведеться носити спеціальний корсет.
Профілактика: збалансоване фізичне навантаження, застосування активних форм розвитку дітей, зокрема заняття спортом, впровадження в школах фізкультхвилинок та фізкультперерв.
Погіршення зору
За час навчання в школі зір падає у трьох із чотирьох учнів.
Причини: зростання навантажень, пов’язаних з навчанням, неправильне положення за столом під час читання, недостатнє освітлення робочого місця.
Ознаки: дитина низько нахиляє голову при читанні, мружиться, дивлячись телевізор.
Профілактика: дотримуйтесь "зорового" режиму – читайте на відстані 30-40 см від тексту, через 40 хвилин робіть перерву на 10-15 хвилин. Раз на пів року відвідуйте лікаря-офтальмолога.
Слід вживати вітаміни А, В, С, а також кальцій. Відомо, що найбільше вітаміну А, необхідного для підтримання нормальної роботи сітківки та для нічного зору, міститься у моркві. Рибофлавін – вітамін групи В, який допомагає при дистрофії рогівки, міститься в молоці, яйцях, печінці, м’ясі, сирі, рибі, зелених листових овочах, грибах і кисломолочних продуктах. Вітамін С підвищує витривалість очей, попереджає розвиток катаракти та розрив очних капілярів. На нього багаті шипшина, квашена капуста, цитрусові. Потрібен також кальцій, який не дає можливості "розтягуватися" сполучній тканині очей, тобто попереджає розвиток короткозорості. Найбільше кальцію містять сир, м’ясо, яйця, капуста, зелений салат.
Хвороби серцево-судинної системи
У кожного десятого школяра 12-15 років лікарі виявляють хворобу серця – пролапс митрального клапана.
Причини: митральний клапан росте швидше, ніж тканина серця. В результаті, виникає стан, схожий на порок серця (недостатність клапана). Провокують недугу стресові ситуації.
Ознаки: хвороба проявляється легкою серцевою недостатністю – посинінням кінчика носа, нігтів, пальців, задишкою і швидкою втомлюваністю. Біль у ділянці серця, як правило, виникає на фоні емоційних переживань і супроводжується тривогою, прискореним серцебиттям, відчуттями перебоїв у роботі серця.
Профілактика: кожні півроку слід водити дитину на обстеження до дитячого лікаря-кардіолога, особливо, якщо вона почала швидко рости. Збагатіть дієту білковою їжею. Іноді тканини розвиваються нерівномірно, через дефіцит "сировини" для росту – м’яса, риби, молочних продуктів, бобових. Якщо ж хвороба дає про себе знати, доведеться пройти медикаментозне лікування (близько року). Пролапс може минути і без лікування. На це піде більше часу і дитина відчуватиме дискомфорт. Корисні також помірні заняття спортом.
Соціальні хвороби
45% усіх захворювань школярів пов’язані із психічною складовою, зростанням кількості стресових ситуацій. Вони провокують гіпертонію, виразку шлунка, ураження інших внутрішніх органів. Значне погіршення стану здоров’я школярів пояснюється також захопленням молоді шкідливими звичками. Це наслідок популяризації спотвореного комерційною вигодою "модного" стилю життя. Так, 19% підлітків вважають вживання вина і пива звичною справою. 65% молоді, що відвідує дискотеки і вечірні клуби, регулярно вживають алкоголь. І тут вирішальна роль належить рекламі. Особливо турбує фахівців, що працюють із школярами, масштабність проблеми тютюнопаління. Серед учнівської та студентської молоді цією шкідливою звичкою уражені від 50 до 74% юнаків і дівчат віком 16-18 років.
Дослідники доводять, що здоров’я людини на 50% залежить від обраного стилю життя. Медицина ж здатна допомогти кожному, хто має проблеми із самопочуттям, лише в межах 10%. Отже, залучення до здорового способу життя важливо розпочинати з перших днів життя дитини. І особистий приклад повинні показати батьки, які є найпершими вихователями і наставниками малечі.